Fictieautobiografie

Het begon, vanzelfsprekend, met verhaaltjes voor het slapengaan. Samen met mijn ouders las ik kinderboeken en sprookjes. Al gauw begon ik zelf te lezen. Met de hulp van moeder kozen we boeken uit waarbij sommige (moeilijke) woorden vervangen werden door prentjes. Hierdoor kon ik al zeer snel lezen. 
Ik weet niet meer specifiek wat mijn allereerste boek was dat ik las, maar een boek dat toen een heel grote indruk op me had nagelaten was: 101 Sprookjes. In dit boek werden vele bekende sprookjes verteld in slechts 10 pagina's. Dit boek heb ik zo vaak samen met mijn moeder gelezen dat ze het uiteindelijk beu werd.
Later op school werd lezen steeds meer gestimuleerd. Ik behaalde hoge scores op mijn leesvaardigheid wat me nog meer aanmoedigde tot lezen. Thuis las ik dus tamelijk veel maar wat uiteindelijk tegenviel was dat de school lezen niet vaak stimuleerde. De school hield zich bezig met andere dingen en lezen kwam niet vaak aan bod tijdens de lessen. Hierdoor viel ik in een literair gat. Ik las gedurende de laatste jaren van de lagere school, tot mjin spijt, niet meer.
In het tweede middelbaar kwam Guy Didelez naar onze school. Dankzij zijn grappige, soms bizzare, boeken kwam mijn motivatie voor het lezen terug. Dat jaar ontdekte ik een van mijn favoriete boeken: Leven Lijk. Een vrij angstaanjagend verhaal met zeer veel mysterie en een ontzettend tal van griezelmomenten.
Dit is tot op vandaag nog steeds mijn lievelingsgenre: Thriller/Horror. Guy Didelez mag dan wel geen horror-schrijver zijn, dat boek komt zeer hard in de buurt van het genre en het spoorde me aan meer te lezen.
De volgende jaren in het middelbaar las ik wel, maar, naar mijn mening, niet genoeg. Ik las de hele reeks van Harry Potter uit, maar daarbuiten focuste ik me vooral op de boeken die we voor school moesten lezen. Ik vond deze boeken bijzonder slecht. Uit de 15 boeken die we moesten lezen vond ik er twee goed, wat mijn motivatie toch weer wat naar beneden haalde.
Maar dan in het 5de en 6de middelbaar wist ik wat ik uiteindelijk ging doen na mijn middelbare studies en nam ik het lezen terug op. Ook hadden we een zeer geïnteresseerde leerkrachte Nederlands, die ons erg aanmoedigde. 
Tot op de dag van vandaag heeft dit een invloed op me nagelaten, ik lees steeds meer en hoop het ook zo vol te houden. Door nieuwe genres uit te testen blijft mijn interesse hoog en word ik lezen hopelijk niet opnieuw beu, ik kijk er alvast naar uit!