Filmanalyse

The Wizard Of Oz
 
Het basisconflict in de film kan omschreven worden als een gewaagde onderneming en meerbepaald een avontuurlijke expeditie.
Dorothy komt door omstandigheden terecht in een wonderlijke nieuwe wereld. Ze weet niet hoe ze daar terecht komt en wil zo gauw mogelijk terug naar huis. Hiervoor moet ze op zoek naar de tovenaar van Oz.
Dorothy fungeert in het verhaal als de dappere leider. Ze komt nog enkele andere personages tegen, die haar zullen volgen naar de tovernaar.
Alle personages ,een vogelverschrikker, een tinnen man en een leeuw,willen iets dat hun zeer dierbaar is. Er is een zekere begeerte om hun uiteindelijke doel te bereieken.
Natuurlijk gaat dit niet van een leien dakje. Ze komen obstakels tegen die ze keer op keer weten te overwinnen.
Het grootste obstakel is de heks van het Westen. Zij probeert ervoor te zorgen dat Dorothy niet bij de tovenaar geraakt en dus niet naar huis kan.
 
Het verhaal is continu, dit betekent dat sujet en fabel samenvallen.
Dorothy bevindt zich in het 'veilige' Kansas, waar ze samen met haar hondje wegloopt van Miss Gulch.
Miss Gulch wil Toto komen halen omdat het hondje iets mispeutert heeft. Hierdoor verstoppen Dorothy en haar hondje zich op de boerderij van haar oom en tante.
Het verhaal begint dus als het ware in medias res.
Omdat ze later niet op tijd in de schuilkelder kan kruipen raakt ze buiten bewustzijn door een tornado die de boerderij treft.
Ze droomt dat ze in het magische land van Oz terechtkomt en ze komt Glinda, de goede heks tegen. Die vertelt haar dat ,als ze wil terugkeren naar huis, ze de tovenaar van Oz moet zoeken. Jammer genoeg voor Dorothy, is er ook een kwade heks, die deze reis niet gemakkelijk zal maken voor haar.
Op het einde van de film wordt Dorothy wakker en beseft ze dat het allemaal een droom was.
Ze begrijpt dat het dom was om weg te lopen en dat ze alles wat ze wil al heeft. Er is niets beter dan thuis.
Het einde staat niet echt open voor eigen interpretatie. Hierdoor kunnen we zeggen dat het een gesloten einde is.
 
Concrete motieven:
 
The Yellow Brick Road verwijst naar de weg die Dorothy moet afleggen. Tijdens deze reis komt ze personages tegen die ze uiteindelijk zal moeten vertrouwen om bij haar eindbestemming te komen. Ze groeit namelijk zelf als persoon naarmate de weg vordert.
Ze hebben allen een gemeenschappelijk doel, wat het vertrouwen in elkaar verscherpt en hierdoor wordt er een nauwe band gevormd.
 
Het tweede motief zijn de rode schoentjes. Dezen waren oorspronkelijk van de slechte heks van het Oosten, maar nadat ze haar verpletterde met haar huis, bood de goede heks haar deze schoentjes aan. De zus van de slechte heks van het Oosten wil deze schoentjes naturlijk terug. Ze zijn namelijk van haar zus geweest. 
Op het einde zegt Glinda ook dat ze 3 keer de schoentjes tegen elkaar moet tikken om thuis te komen. Het getal 3 wordt vaak gebruikt als symbool in het verhaal.
Ook de kleur van schoentjes,strikje van de leeuw, de zandloper,. Rood. 
De rode kleur kan gezien worden als kleur van liefde. In dit verhaal wordt duidelijk dat, hoe verder ze van huis weg is, hoe harder ze het gaat missen. Ze beseft meer en meer hoe goed ze het thuis wel heeft en hoopt dus zo snel mogelijk terug te geraken.
Met moed en passie probeert ze haar missie te doen slagen en dat symboliseert de kleur rood.
 
Abstracte motieven:
 
Het motief goed versus kwaad is zeer duidelijk aanwezig in de film. Er is een duidelijk zwart-/witbeeld tussen de goede personages en de slechte personages. De slechte heks en haar handlangers als duidelijke antagonisten, tegenover Dorothy en haar nieuwe vrienden.
Uiteindelijk zal, zoals vaak in sprookjes, het goede overwinnen.
 
Vriendschap en vertrouwen is een belangrijk motief in het verhaal. Dorothy komt personages tegen die een gemeenschappelijk doel voor ogen hebben. Dit maakt hun strijdlust des te groter. 
Naarmate haar weg vordert en ze steeds meer inkijk krijgt in haar situatie, snapt ze dat vriendschap/liefde enorm belangrijk is en dat ze daarom terug wil keren naar Kansas. Ze begrijpt dat ze de kleine dingen meer moet waarderen en wil terug bij haar familie zijn.
 
Een ander duidelijk motief is wraak. De slechte heks wil haar zus wreken. Ze kan Dorothy niet gewoon laten wegkomen met de moord op haar zus. Ze zal dus alles doen om te voorkomen dat Dorothy haar doel bereikt. 
 
Het grondmotief of het thema van de film kunnen we dus vertalen als het belang van familie en vriendschap.
Er is een enorm contrast tussen 'normale' Kansas en de fleurige, wonderbaarlijke wereld van Oz. Nochtans wordt uiteindelijk duidelijk dat Dorothy liever in haar normale, saaie wereld blijft, omdat daar nu eenmaal de mensen zijn waarvan ze houdt.
Er is geen twijfel om terug te gaan, want hoe verder de film vordert, hoe vastberadener ze wordt. Diep vanbinnen wist ze al, wat ze op het einde van de film pas ontdekt. Haar familie is alles voor haar.
 
Personages:
 
Dorothy:
Dorothy is een jong meisje dat op de boerderij bij haar oom en tante woont. Ze houdt enorm veel van haar familie en vrienden. Dit beseft ze later in de film meer en meer.
Door deze evolutie kunnen we haar een dynamisch personage noemen. Ze wordt zich steeds meer bewust dat familie voor haar het belangrijkste is en dat het stom was om te denken dat weglopen iets zou helpen.
Ze is ook een round character. Ze is zeer ondernemend voor een meisje van haar leeftijd. Ze gaat meteen op zoek naar een weg naar huis en laat niemand haar in de weg staan.
 
De Tovenaar van Oz:
De tovenaar kan gezien worden als antagonist van Dorothy. Hij is in zekere zin het doel/ de drijfgeest van Dorothy, maar als ze hem uiteindelijk spreekt, merkt ze dat er helemaal niet zo veel 'magisch' is aan hem.
Hij vertelt leugens aan de mensen en blijkt helemaal geen tovenaar te zijn.
De tovenaar is een flat character. Hij helpt Dorothy en haar vrienden zodat ze zijn leugens niet verder vertellen. Hij wil niet ontmaskerd worden.
Hij geeft ze wat ze willen en helpt hen zo goed mogelijk, zodat ze zijn geheim niet verklappen.
Hierdoor is hij ook een enorm statisch personage. Hij blijft vastberaden de stad te bedriegen. Het personage verandert nauwelijks.
 
Tijd:
 
Zoals reeds gezegt is het verhaal continu. Alle gebeurtenissen die vertelt worden, volgen elkaar chronologisch op.
De film op zichzelf of de verteltijd duurt 102minuten. Dit is ongeveer hetzelfde dan de vertelde tijd.
De epische tijd is dus 0.
Dit wijst vaak op dat er weinig beschrijvingen zijn en er in het algemeen vrij weinig met de tijd gespeeld wordt in de film.
 
Ruimte:
 
De ruimte in de film is een diffuse ruimte. De wereld van Oz is een niet bestaande ruimte, een verzinsel.
Dit soort ruimten is vooral een kenmerk van fantasieverhalen en sprookjes.
Deze wordt recht tegenover de sociale ruite geplaatst. De 'gewone' boerderij van haar oom en tante. Het dagelijkse leven.
Dorothy komt uit een normale boerenfamilie die allemaal deel uitmaken van het gewone sociale milieu.
 
Genrekenmerken:
 
Het verhaal speelt zich gedeeltelijk af in een verzonnen wereld en deels in een dagdagelijkse wereld. We kunnen het verhaal toch benoemen als fantasie, omdat deze verzonnen wereld, heel duidelijk wordt uitgebeeld. Bij dit genre is er ook vaak sprake van een transportmiddel tussen beide werelden, in dit verhaal zijn dat de schoentjes.
Ze reist naar de verzonnen wereld waar ze een enorm avontuur beleeft. Hierna keert ze met behulp van het transportmiddel terug naar huis en krijgt ze bepaalde inzichten.
Het verhaal wordt vaak bestempelt als een sprookje, maar in werkelijkheid is het meer een fantasieverhaal.
De personages zijn namelijk niet allemaal flat characters, Dorothy bijvoorbeeld maakt een zeer duidelijk evolutie mee(Van het meisje dat wil weglopen, naar het meisje dat thuis niet kan missen). De nadruk ligt duidelijk op de ontwikkeling die het hoofdpersonage meemaakt.
 
Ook is opvallen dat de protagonist een vrouwelijke held is. Vaak worden in sprookjes of fantasieverhalen vrouwen als nevenpersonages gebruikt.
 
Het eeuwenoude gevecht tussen goed en kwaad is ook zeker een kenmerk van fantasieverhalen. Zeker nu het zo zwart/wit is afgebeeld.
Vele obstakels moeten overwonnen worden, maar uiteindelijk zal het goede altijd overwinnen.